Indhent tilbud på kassesystemer
Sammenlign kvalitet og pris på kassesystemer her
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
IVÆKST
TV2
Trendsonline
Få op til 4 tilbud her Kassesystemer - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Hvilken type kasseløsning ønskes?

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 05. juni 2018

Køb eller leje af dankortterminal?

Bør man købe eller leje sin dankortterminal?

Hvis din virksomhed skal anskaffe en ny dankortterminal, kan det være værd at overveje, hvorvidt I bør købe eller leje jeres dankortterminal. Der er både fordele og ulempe ved begge dele og man bør grundigt overveje, hvilken løsning der passer bedst til virksomheden. Du kan herunder læse om, hvilken løsning der er bedst, når din virksomhed skal have ny dankortterminal. Du kan også kontakte Kassesystempriser.dk for at få mere information om køb og leje af dankortterminal.

Hvad er fordele ved at købe en dankortterminal?

Hvis din virksomhed ønsker en dankortterminal i mange år, kan det være en fordel at købe dannkortterminalen frem for at leje den. Leje kan blive en dyr løsning i længden, fordi der betales en fast, månedlig udgift, hvoraf en del af udgiften går direkte til udlejeren af terminalen. Hvis I på forhånd ved, at I har behov for en dankortterminal i mange år, kan det derfor være en fordel at købe dankortterminalen. Det kan eksempelvist være tilfældet, hvis I er fysisk en butik, som lever af kunder, der betaler med betalingskort. Ved køb af dankortterminal, betaler I kun for dankortterminalen og skal således ikke betale merpris for at leje terminalen. Dog skal I være opmærksomme på, at det kan være en god idé at tilkøbe en serviceaftale med til dankortterminalen, så I er dækket ind ved defekter, reparation og udskiftning. Hvis I er en fysisk butik, har I højst sandsynligt også brug for et helt kassesystem, som kan håndtere kontant betaling og som kan holde styr på jeres lagerbeholdning. Læs derfor om kasseterminaler, inden I køber en dankortterminal.

Hvis I er en mobil virksomhed uden fast adresse, kan det være attraktivt for jer at have en mobil dankortterminal, som kan håndtere betaling alle steder i landet. En mobil dankortterminal kan eksempelvis bruges af chauffører. Mobile dankortterminaler bruges dog også i fysiske butikker, hvor man blot ønsker at kunne tage terminalen rundt. Det kan for eksempel være fordelagtigt i restauranter.

Fordelene ved leje af dankortterminal

Virksomheder som opererer på festivaler, udsalg og messer har nødvendigvis ikke brug for en dankortterminal i længere tid ad gangen. De har som oftest kun bruge for en dankortterminal få gange om året og i en kortere periode på få dage. Disse virksomheder har naturligvis ikke brug for at købe en dankortterminal, hvis den næsten ikke bliver brugt. Her kan det i stedet være en fordel at benytte sig af korttidsleje, hvor dankortterminalen kun lejes i de dage, hvor der er brug for den. Således kan den blot afleveres tilbage, når den ikke længere skal bruges. På den måde sparer virksomheden mange penge, da prisen på leje er langt billigere end hvis virksomheden skulle købe en dankortterminal.

Det er ikke kun ved korttidsleje at det kan betale sig for en virksomhed at leje en dankortterminal. Fordelen ved leje er, at der som udgangspunkt ligger et ansvar hos udlejeren af dankortterminalen. Udlejeren er som hovedregel forpligtet til at udleje et produkt, der altid virker. Samtidig kan det være dyrt at købe dankortterminalen fra ny, da der skal lægges et stort engangsbeløb. Ved leje spredes udgifterne ud på månedsbasis og kan således ikke mærkes på samme måde i budgettet. Langtidsleje er dog i længden en dyr løsning set i forhold til køb, da de månedlige udgifter på sigt vil overstige købsprisen på dankortterminalen. Således må en virksomhed overveje, hvorvidt køb eller leje er den bedste løsning.

Husk serviceaftale når du køber eller leje

Mange virksomheder begår den fejl, at de ikke køber serviceaftale med til sin dankortterminal. En serviceaftale kan virke som en dyr løsning, men i virkeligheden kan den vise sig at være en god investering. En serviceaftale sikrer, at virksomheden hurtigt kan få teknisk hjælp, når dankortterminalen fejler eller skal bruge vedligeholdelse. Mange virksomheder sparer bevidst serviceaftalen væk, fordi de glemmer, at dankortterminaler også går i stykker. Hvis dankortterminalen pludselig fejler, kan det være nødvendigt med telefonisk support eller at tilkalde en tekniker. Uden en serviceaftale, er virksomheden selv ansvarlig for at reparere eller vedligeholde dankortterminalen og har ikke mulighed for at kontakte en tekniker. En serviceaftale kan således vise sig at være en god investering, fordi den sikrer øjeblikkelig support ved fejl. Serviceaftaler tilbydes i forskellige prisklasser og omfatter forskellige grader af teknisk support og service-garanti. Sørg for at din virksomhed er dækket ind med en god serviceaftale, så I ikke står hjælpeløse, hvis dankortterminalen skulle gå ned.

Tænk dig om, før du køber brugt

Mange virksomheder vælger at købe en brugt dankortterminal, fordi der således kan spares en del penge. Overtagelse af en brugt dankortterminal er dog ikke lige til. Der kan opstå mange tekniske problemer, som skal bringes i orden. Ved overtagelsen af en brugt dankortterminal, skal der ske et ejerskifte hvilket indebærer, at der skal købes et nyt PSAM-kort, som skal installeres i dankortterminalen. Desuden skal dankortterminalen ofte opdateres, så den er up-to-date og kan tages i brug af den nye ejer. Det kræver ofte teknisk hjælp at få klaret overtagelsen, og dette sker ikke uden omkostninger. Hvis I køber dankortterminalen brugt, er det ikke sikkert, at der medfølger servicegaranti, hvorfor der må betales for den tekniske hjælp. I så fald kan det ikke betale sig at købe en brugt dankortterminal. Det bør derfor overvejes, om det overhovedet kan betale sig at købe en brugt dankortterminal, eller om det bedst kan betale sig at købe den fra ny.

Hvilke krav skal du opfylde som virksomhed?

Ved anskaffelsen af en ny dankortterminal, må din virksomhed opfylde en række krav. Blandt andet skal I opfylde følgende:

  • I skal være registrerede i Danmark og have dansk adresse
  • I skal være registrerede i et dansk pengeinstitut (bank)
  • I skal kunne dokumentere tegningsregler
  • I må ikke være registrerede i RKI-kreditinformation
  • I skal benytte en dankortterminal, som er certificeret af Nets

Desuden skal i dokumentere følgende, hvilket skal indsendes:

  • Navn på tegningsberettigede
  • Navn på bank
  • Navn på virksomhed
  • Virksomhedens registrerings- og kontonummer

Dokumentationen skal bestå af kopi eller scan af et kontoudtog, som desuden skal være bekræftet af banken. Desuden skal kopi af dit pas og kørekort indsendes. Yderligere informationer om krav kan findes på Nets’ hjemmeside.

Er du parat til at købe eller leje en dankortterminal?

Hvis din virksomhed har besluttet sig for at købe eller leje en dankortterminal, er I kommet til det rette sted. Kassesystempriser.dk samarbejder med flere forskellige leverandører, som blandt andet leverer dankortterminaler. Vi tilbyder en gratis og uforpligtende service, hvor du kan indsamle op til flere tilbud på dankortterminaler og kasseterminaler. Udfyld kontaktformularen og bliv kontaktet af en af vores medarbejdere inden for 24 timer. I fællesskab vil I klarlægge din virksomheds behov. Derefter vil du blive kontaktet med op til flere gratis og uforpligtende tilbud på dankortterminaler - hvad enten det drejer sig om køb eller leje.