Kundeservice: +45 3841 0300
Mandag-torsdag kl. 8.30-18.00
Fredag kl. 8.30-15.00
Sidst opdateret: 19. marts 2019

Hvilke krav stiller SKAT til kasseapparater?

Krav til kasseapparater

Står jeres virksomhed i en situation, hvor I er klar til at investere i et kassesystem, oplever I nok, at der opstår en del forvirring. I overvejer måske, hvorvidt et kasseapparat skal være godkendt af SKAT, eller om det skal have modtaget en form for certifikat.

Når du som virksomhedsejer er forpligtede til at holde regnskab, er der selvfølgelig ikke frit slag for, hvilken fremgangsmåde du benytter. Hvis der opstår fejl og mangler i regnskabet, er du ansvarlig herfor. Mange iværksættere, har en del udgifter forbundet med deres opstartsproces, og det kan derfor være en udfordring at skaffe kapital til at investere i et kasseapparat. Her er der nogen, der benytter muligheden for sms-lån uden sikkerhed med udbetaling samme dag. Her kan der sammenlignes lån, og du kan finde det, der matcher din virksomhed.

SKAT har udstedt helt klare retningslinjer for, hvilke informationer dit regnskab skal omfatte - og det kan være lidt af en labyrint at finde rundt i. Efter gennemlæsning af denne kasseapparatguide, ville alt tvivl være borte, og du ville have det fulde overblik over, hvad der kræves af dit kasseapparat.

Skal kasseapparater være godkendt af SKAT?

SKAT har ikke en færdig liste over hvilke kasseapparater, der lever op til de lovmæssige krav. De har dog klare regler for hvilke oplysninger, der skal fremgå på fakturaen eller kvitteringen, således at det er korrekt oplyst. Det er en dyr fornøjelse, hvis der er manglende eller misvisende informationer, så det er noget, der i den grad er værd at sætte tid af til at forstå.

Virksomheder, der hovedsageligt sælger til private kunder, kan vælge at overdrage en bon/kvittering til kunden, i stedet for at udstede en faktura. Du skal være sikker på at dit kasseapparat indkluderer de rigtige informationer. Det kan du gøre ved at læse op på kravene for kvitteringer herunder:

  • Butikkens navn eller/og CVR
  • Udstedelsesdato
  • Leverancens art
  • Salgsbeløb
  • Momsbeløb

Det stiller således nogle krav til, at dit kasseapparat indeholder ovenstående oplysninger. Hvis de ikke er opfyldt, og du ikke anvender et salgsregistreringssystem i form af kasseapparat eller faktura-udstedelse, kan du risikere at SKAT pålægger dig en bøde.

Muligheder uden kasseapparat

Hvis din virksomhed sælger momspligtige varer og ydelser, skal du udarbejde en faktura. Her skal der også inddrages kundens navn og adresse samt hvilken dato, vareren/ydelsen er blevet købt.

De virksomheder, hvor salgbeløbet er under 3.000 kr., kan undlade at udstede en fuld faktura. De kan i stedet vælge en forenklede faktura, som stiller markant færre krav til hvilke oplysninger, der skal fremgå.

Det kræver ikke et kasseapparat at udstede fakturaer eller forenklet faktura, da det kan gøres via computer eller skrives i hånden.

Valg af kasseapparat

Du skal altid se dig godt for og undersøge markedet, før du investerer i et kassesystem til din virksomhed. Hvis informationerne ikke er på plads, kan det få økonomiske konsekvenser og gøre skade på din virksomhed. Opmærksomheden bør derfor være rettet mod, om dine kvitteringer og fakturaer er med de rette informationer, som du senere kan gemme, når du skal dokumentere, at regnskabet er korrekt udfyldt.

Udover at du skal gemme kvitteringer/bonner i 5 år, skal du også lave bogføring over virksomhedens økonomi. Her skal der dagligt holdes styr på regnskaber af dagens ind- og udbetalinger samt dine passiver (det du skylder) og aktiver (varelager, inventar, tilgodehavende). Her findes der adskillige gratis programmer på nettet, som gør det nemt og overskueligt at holde overblik.

De fleste nyere kasseapparater er indstillet således, at alle relevante og lovmæssige krav bliver nedskrevet, men du som ansvarlig over virksomhedens økonomi, stadig skal undersøge, hvorvidt det stemmer overens med SKATs krav til bogføringen.